جمع هزینه خرید : 0 تومان

رفتن به سبد خرید

تولید نسل جدید پتوهای فضایی با الهام از ماهی مرکب

تولید نسل جدید پتوهای فضایی با الهام از ماهی مرکب

تولید نسل جدید پتوهای فضایی با الهام از ماهی مرکب


خلاصه

محققان دانشگاه ایروین کالیفرنیا نسل جدیدی از پتوهای فضایی را ساختند که امکان تنظیم دما توسط کاربر را در اختیار می‌گذارد.


9/اردیبهشت/1398

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ايرنا از پايگاه خبری ساينس، براي طراحی اين پتوی جديد محققان از ساختار پوست تطبيق‌پذير و پويای گونه‌های مختلف ماهی مرکب، اختاپوس‌ها و سپيداج‌ها الهام گرفتند. توانايی منحصر به فرد سرپايان (رده‌ای از نرم‌تنان)در تغييررنگ سريع آن‌ها نتيجه بهره‌مندی از سلول‌های پوستی موسوم به chromatophore است که قادرند به سرعت از حالت دانه‌های برجسته به ديسک‌های تخت تغييرشکل دهند.
محققان از ساختار مشابهی براي طراحی پتوی فضايی استفاده کردند. سطح اين پتو از ماده‌ای پوشيده شده که به شکل يک لايه از صفحات فلزی مجاور يکديگر است. در حالت عادی اين صفحات کل سطح را پوشانده‌اند و ماده تمام گرما را به دام می اندازد، اما زمانی که پتو کشيده می شود، اين صفحات از هم جدا شده و امکان عبور پرتوهای مادون قرمز داخل و خروج گرما به فضا را فراهم می کند.
محققان کاربردهای مختلفی را برای اين فناوری جديد پيش‌بينی می کنند. برای مثال ممکن است از اين ماده بعنوان يک عايق حرارتی تطبيق‌پذير استفاده شود يا با استفاده از آن چادرهايی برای اقامت در طبيعت توليد شود. همچنين مي‌توان از اين فناوری برای مديريت موثر دما در تجهيزات الکترونيکی ارزشمند استفاده کرد. يکی از مهمترين کاربردهای اين فناوری در توليد پوشاک با قابليت تنظيم دمای بدن است. بدين ترتيب می توان بين 30 تا 40 درصد در هزينه‌هاي تهويه هوا و مصرف انرژي در محيط‌هاي بسته صرفه‌جويي کرد.
گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature Communications منتشر شده است.